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vor 90 Jahren
Disorder in the Court (1936)
Disorder in the Court (1936)
“Disorder in the Court” is a 1936 slapstick comedy short film directed by Jack White (as Preston Black) and written by Felix Adler.
Moe, Larry, and Curly arrive as defense witnesses in the murder trial of their friend Gail Tempest, a nightclub dancer accused of killing her employer. The courtroom is already strained when the Stooges wander in late, drenched, and confused, leaving Judge Cull struggling to keep even the faintest sense of decorum. The judge’s attempts to swear them in collapse immediately when Curly keeps raising the wrong hand, loses track of the oath, and finally eats the court’s fountain pen in a misguided display of cooperation.
Prosecuting Attorney tries to question them, but Curly decides the truth can only be revealed through performance. He reenacts his nightclub routine, pounding rhythms on the witness stand and treating the stenographer’s leg as a violin. Larry, attempting to help, tangles himself in exhibits and knocks over the bailiff, while Moe’s efforts to keep everyone in line produce fresh chaos with every slap and shove. Judge Cull repeatedly pounds his gavel, but each strike only triggers new misunderstandings.
During the confusion, the prosecutor twists Curly’s responses to imply Gail’s guilt, but Curly insists that the court must “see it like it was.” His reenactment produces a crucial detail: he remembers spotting Gail’s jealous admirer, Kirk Robin, lurking near the dressing rooms shortly before the gunshot. Moe realizes that the testimony of the club’s parrot, The Parrot, has been ignored. Larry retrieves the bird, which immediately squawks a perfect imitation of the real killer: “Don’t shoot!” followed by angry threats in a voice the Stooges recognize as Kirk’s.
The judge scoffs, but the parrot repeats the incriminating words with uncanny clarity. Pressed by the Stooges’ chaotic reenactment, Kirk panics, blurts out statements revealing his guilt, and tries to escape. The Stooges chase him through the courtroom until Curly, swinging wildly, knocks Kirk unconscious and accidentally flattens the prosecutor as well.
With Kirk exposed, Gail is declared innocent. The judge attempts to restore order, but the Stooges celebrate so loudly—toppling desks, scattering documents, and tripping over each other – that the courtroom sinks into its most spectacular bedlam yet. As the judge shouts for silence, the Stooges march out proudly, leaving behind wreckage, confusion, and a decidedly unconventional triumph of justice.
Cast:
- Moe Howard – Moe
- Larry Fine – Larry
- Curly Howard – Curly
- Bud Jamison – Defense Attorney
- Harry Semels – District Attorney
- Suzanne Kaaren – Gail Tempest
- James C. Morton – Court clerk
- Edward LeSaint – Judge
- Al Thompson – Bailiff
- Eddie Laughton – Co-Counsel
- Johnny Kascier – Court recorder
- Alice Belcher – Flirting juror
- Solomon Horwitz – Gallery spectator
- Harold Kening – Gallery spectator
- Bobby Barber – Gallery spectator
- Bobby Burns – Gallery spectator
- Sam Lufkin – Gallery spectator
- Arthur Thalasso – Tall man in Hallway
„Chaos vor Gericht“
„Disorder in the Court“ ist ein Slapstick-Komödien-Kurzfilm aus dem Jahr 1936 unter der Regie von Jack White (als Preston Black) und geschrieben von Felix Adler.
Moe, Larry und Curly erscheinen als Zeugen der Verteidigung im Mordprozess gegen ihre Freundin Gail Tempest, eine Nachtclubtänzerin, die beschuldigt wird, ihren Arbeitgeber getötet zu haben. Die Stimmung im Gerichtssaal ist bereits angespannt, als die Stooges verspätet, durchnässt und verwirrt hereinkommen, sodass Richter Cull Mühe hat, auch nur den geringsten Anschein von Anstand zu wahren. Die Versuche des Richters, sie zu vereidigen, scheitern sofort, als Curly immer wieder die falsche Hand hebt, den Faden des Eides verliert und schließlich in einem fehlgeleiteten Versuch der Kooperation den Füllfederhalter des Gerichts verschlingt.
Der Staatsanwalt versucht, sie zu befragen, aber Curly beschließt, dass die Wahrheit nur durch eine Darbietung ans Licht gebracht werden kann. Er spielt seine Nachtclub-Nummer nach, trommelt Rhythmen auf dem Zeugenstand und behandelt das Bein der Stenografin wie eine Geige. Larry versucht zu helfen, verheddert sich dabei jedoch in den Beweisstücken und stößt den Gerichtsdiener um, während Moes Bemühungen, alle in Schach zu halten, mit jedem Schlag und Stoß neues Chaos verursachen. Richter Cull schlägt wiederholt mit seinem Hammer, aber jeder Schlag löst nur neue Missverständnisse aus.
Während der Verwirrung verdreht der Staatsanwalt Curlys Antworten, um Gails Schuld anzudeuten, aber Curly besteht darauf, dass das Gericht „die Dinge so sehen muss, wie sie waren“. Seine Nachstellung bringt ein entscheidendes Detail zutage: Er erinnert sich, dass er kurz vor dem Schuss Gails eifersüchtigen Verehrer Kirk Robin in der Nähe der Umkleidekabinen herumlungern sah. Moe wird klar, dass die Aussage des Papageis des Clubs, The Parrot, ignoriert wurde. Larry holt den Vogel zurück, der sofort eine perfekte Imitation des wahren Mörders krächzt: „Nicht schießen!“, gefolgt von wütenden Drohungen in einer Stimme, die die Stooges als die von Kirk erkennen.
Der Richter spottet, aber der Papagei wiederholt die belastenden Worte mit unheimlicher Deutlichkeit. Unter dem Druck der chaotischen Nachstellung der Stooges gerät Kirk in Panik, gibt Aussagen von sich, die seine Schuld offenbaren, und versucht zu fliehen. Die Stooges jagen ihn durch den Gerichtssaal, bis Curly mit einem wilden Schwung Kirk bewusstlos schlägt und dabei versehentlich auch den Staatsanwalt niederschlägt.
Nachdem Kirk entlarvt ist, wird Gail für unschuldig erklärt. Der Richter versucht, die Ordnung wiederherzustellen, aber die Stooges feiern so lautstark – sie werfen Tische um, verstreuen Dokumente und stolpern übereinander –, dass der Gerichtssaal in sein bisher spektakulärstes Chaos versinkt. Während der Richter um Ruhe ruft, marschieren die Stooges stolz hinaus und hinterlassen Trümmer, Verwirrung und einen entschieden unkonventionellen Triumph der Gerechtigkeit.