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Go West, Young Lady (1941)
Go West, Young Lady (1941)
“Go West, Young Lady” is a 1941 musical comedy western film directed by Frank R. Strayer from a screenplay by Richard Flournoy and Karen DeWolf.
Belinda „Bill” Pendergast arrives in the dusty western frontier town of Headstone determined to prove she is no fragile flower; introduced on the stagecoach, she calmly shoots off the attackers and reveals she was raised to handle a gun, much to the astonishment of the new sheriff Tex Miller, who had expected a conventional ward rather than the hard-eyed, capable woman who insists on being treated as an equal.
Bill takes up residence above the Crystal Palace saloon run by her bluff uncle Jim Pendergast and immediately rattles the town’s expectations: she refuses to be led around by decorum, quarrels with the haughty saloon girl Lola, and alternately disarms and infuriates the townsfolk with a mixture of sharp humor and steady nerve.
When Killer Pete’s gang robs the town and Tom Hannegan—the crooked mastermind—plots further violence to seize control, Bill refuses to be sidelined. She befriends Deputy Hank, who is loyal if sometimes bungling, and persuades the women of Headstone that sitting silently will only invite lawlessness.
Tex, drawn despite himself to Bill’s pluck, proposes, only to be blindsided by the chaos that follows: a pie in the face, a staged ambush, and a jail-murder that expose the outlaws’ reach. Bill’s unladylike tactics—spying in Lola’s dressing room, outwitting Hannegan’s accomplices, and alerting the posse—look unseemly to the town’s prim matrons, yet prove decisive when she uncovers a disguised villain and orchestrates an all-women’s counterattack, arming them with pans and broomsticks to pelt the outlaws into submission.
In the film’s comic and cathartic climax, the posse returns to find the women have captured most of the gang and Bill has flattened Tex with a frying pan by accident; Tex, bruised and chastened, concedes he can get used to a partner who will not stand back. Through brash courage, mistaken flings of pastry, exposed disguises and a final unraveling of Hannegan’s plan, Headstone discovers that female toughness and devotion to justice matter as much as masculine law, and Bill’s stubborn independence wins grudging respect, romantic reconciliation, and the knowing wink that real heroism need not wear a bonnet.
Cast:
- Penny Singleton – Belinda “Bill” Pendergast
- Glenn Ford – Sheriff Tex Miller
- Ann Miller – Lola
- Charles Ruggles – Jim Pendergast
- Allen Jenkins – Deputy Hank
- Onslow Stevens – Tom Hannegan
- Jed Prouty – Judge Harmon
- Edith Meiser – Mrs. Hinkle
- Bob Wills and his Texas Playboys
- Chief Many Treaties – Chief Big Thunder
Soundtrack music:
“Ida Red” – Written by Wava White , New lyrics and arrangement by Bob Wills and Bob Wills and His Texas Playboys
“I Wish That I Could Be a Singing Cowboy” – Music by Saul Chaplin, Lyrics by Sammy Cahn, Sung and Danced by Allen Jenkins Ann Miller, accompanied by Bob Wills and His Texas Playboys
“Dogie Take Your Time” – Music by Saul Chaplin, Lyrics by Sammy Cahn, Sung by Penny Singleton and chorus
“Most Gentlemen Don’t Prefer a Lady” – Music by Saul Chaplin, Lyrics by Sammy Cahn, Performed by Penny Singleton and The Foursome
“Somewhere Along The Trail” – Music by Saul Chaplin, Lyrics by Sammy Cahn, Sung by The Foursome, accompanied by Bob Wills and His Texas Playboys
“Go West, Young Lady” – Music by Saul Chaplin, Lyrics by Sammy Cahn, Performed by Ann Miller and girls chorus
„Go West, Young Lady“ ist eine Musikkomödie aus dem Jahr 1941 unter der Regie von Frank R. Strayer nach einem Drehbuch von Richard Flournoy und Karen DeWolf.
Belinda „Bill“ Pendergast kommt in der staubigen Grenzstadt Headstone im Westen an und ist entschlossen zu beweisen, dass sie keine zerbrechliche Blume ist. Als sie in der Postkutsche vorgestellt wird, schießt sie ruhig auf die Angreifer und offenbart, dass sie im Umgang mit Waffen ausgebildet wurde, sehr zum Erstaunen des neuen Sheriffs Tex Miller, der eher eine konventionelle Mündel erwartet hatte als eine hartgesottene, fähige Frau, die darauf besteht, als Gleichberechtigte behandelt zu werden.
Bill bezieht eine Wohnung über dem Saloon „Crystal Palace”, der von ihrem schroffen Onkel Jim Pendergast betrieben wird, und stellt sofort die Erwartungen der Stadt auf den Kopf: Sie weigert sich, sich von Anstandsregeln leiten zu lassen, streitet sich mit der hochmütigen Saloon-Dame Lola und entwaffnet und verärgert die Stadtbewohner abwechselnd mit einer Mischung aus scharfem Humor und nervenstarker Gelassenheit.
Als Killer Petes Bande die Stadt ausraubt und Tom Hannegan – der korrupte Drahtzieher – weitere Gewalt plant, um die Kontrolle zu übernehmen, weigert sich Bill, sich beiseite schieben zu lassen. Sie freundet sich mit Deputy Hank an, der loyal, wenn auch manchmal ungeschickt ist, und überzeugt die Frauen von Headstone davon, dass stilles Zusehen nur zu Gesetzlosigkeit führt.
Tex, der sich trotz seiner Abneigung von Bills Mut angezogen fühlt, macht ihr einen Heiratsantrag, wird jedoch von dem darauf folgenden Chaos überrascht: eine Torte im Gesicht, ein inszenierter Hinterhalt und ein Mord im Gefängnis, der die Macht der Gesetzlosen offenbart. Bills unladylike Taktiken – Spionage in Lolas Garderobe, Hannegans Komplizen überlisten und die Posse alarmieren – erscheinen den sittsamen Matronen der Stadt unschicklich, erweisen sich jedoch als entscheidend, als sie einen verkleideten Bösewicht entlarvt und einen Gegenangriff der Frauen orchestriert, indem sie sie mit Pfannen und Besenstielen bewaffnet, um die Gesetzlosen zur Aufgabe zu zwingen.
Im komischen und kathartischen Höhepunkt des Films kehrt die Posse zurück und findet vor, dass die Frauen den größten Teil der Bande gefangen genommen haben und Bill Tex versehentlich mit einer Bratpfanne niedergeschlagen hat; Tex, verletzt und gedemütigt, räumt ein, dass er sich an eine Partnerin gewöhnen kann, die sich nicht zurückhält. Durch dreisten Mut, fehlgeleitete Teigwürfe, entlarvte Verkleidungen und die endgültige Aufdeckung von Hannegans Plan entdeckt Headstone, dass weibliche Härte und Gerechtigkeitssinn genauso wichtig sind wie männliche Gesetze, und Bills hartnäckige Unabhängigkeit verschafft ihr widerwilligen Respekt, romantische Versöhnung und das wissende Augenzwinkern, dass echter Heldentum keine Haube tragen muss.